• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر:

صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی شهرستان جم تسریع شود

  • کد خبر : 6552
  • 18 بهمن 1402 - 10:26

جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال شهرستان جم با حضور مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر، فرماندار، دادستان و اعضای این شورا در محل فرمانداری شهرستان جم برگزار شد.

محمد رضا بزرگمهر مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر در این جلسه با اشاره با صدور ۱۰۰ درصد اسناد مالکیت منابع طبیعی شهرستان جم عنوان کرد: برای ۱۳۰ هزار و ۷۶۶ هکتار از اراضی ملی شهرستان بوشهر حدنگاری شده است که با صدور این اسناد از زمین‌خواری و کوه‌خواری افراد سودجو جلوگیری می‌شود.

وی افزود: میزان اراضی ملی استان یک میلیون و ۶۷۷ هزار و ۶۵۶ هکتار است که از این میزان یک میلیون و ۶۵۷ هزار و ۷۵۵ هکتار معادل ۹۸.۸ درصد این اراضی دارای سند حدنگاری شده است.

بزرگمهر با اشاره به اهمیت صدور سند مالکیت اراضی کشاورزی تصریح کرد: ثبت و صدور سند مالکیت برای اراضی کشاورزی باعث رسمی شدن مالکیت زارعان و شناسایی حدود اراضی هر کشاورز می‌شود و می‌تواند جلوی تغییر کاربری‌های غیرمجاز را بگیرد.

وی ادامه داد: صدور اسناد برای اراضی کشاورزی تقاضامحور بوده و به همین دلیل برخی از از کشاورزان شهرستان جم در اخذ آن تعلل می‌کنند که لازم است با فرهنگ‌سازی به ترغیب کشاورزان برای اخذ سند برای اراضی خود اهتمام داشته باشیم و در این راستا می‌توان از ظرفیت بالای دهیاران و بخشداران که به صورت دائم در حال تبادل با روستاییان هستند استفاده کرد تا کشاورزان برای اخذ سند مراجعه کنند.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان بوشهر با اشاره به قرارداد‌های این اداره کل با شرکت‌های مشاور نقشه‌برداری بیان کرد: نقشه‌برداری و جمع‌آوری مدارک کشاورزان عزیز به صورت رایگان انجام می‌شود و کارکنان شرکت‌های مشاور طرف قرارداد این اداره کل با حضور در روستا‌ها ضمن نقشه‌برداری مدارک و مستندات افراد را جمع‌آوری و این مدارک را به اداره ثبت اسناد و املاک تحویل می‌دهند و پس از طی مرحل قانونی اسناد مالکیت کشاورزان تحویل آن‌ها خواهد شد.

وی از صدور سندمالکیت برای ۱۰۷ هزار و ۳۰۳ هکتار از اراضی کشاورزی استان خبر داد و اظهار کرد: در شهرستان جم ۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که باید ادارات ثبت اسناد و املاک، منابع طبیعی، امور اراضی و جهاد کشاورزی در کارگروهی مشخص کنند چه میزان از این اراضی برای تأسیسات صنعتی و پالایشگاه‌ها استفاده شده است و برای میزان باقیمانده برنامه‌ریزی کنند که هرچه سریع‌تر بتوانیم اسناد مالکیت اراضی کشاورزی را دارای سند مالکیت کنیم.

گفتنی است در ادامه جلسه سعید فتحی‌پناه دادستان شهرستان جم با اشاره تاکیدات مقام معظم رهبری در حدنگاری اراضی گفت: شناسنامه‌دار کردن زمین‌ها از تأکیدات مقام معظم رهبری به مسئولان امر در دیدار هفتم تیرماه با مسئولان قوه قضاییه است که عمل به فرمایشات و منویات رهبری یک تکلیف برای همه است و امیدواریم با همت و جدیت همه مسئولان متولی امر شاهد تحقق آن باشیم.

دادستان شهرستان جم تصریح کرد: از کشاورزان می‌خواهیم نسبت به ثبت زمین‌های کشاورزی خود اقدام کنند تا ضمن تثبیت مالکیت آن‌ها و بهره‌مندی از مزایای بسیاری که در این کار وجود دارد از تشکیل پرونده‌های مربوط به دعاوی ملکی تا حدود زیادی جلوگیری به‌عمل آید.

وی افزود: در بحث عرصه‌های کشاورزی شهرستان نیز تلاش می‌کنیم که این امر به نحو مطلوب اجرایی شود و برای نیل به این منظور باید برنامه‌ریزی دقیقی با همکاری و همراهی همه متولیان انجام شود.

لینک کوتاه : https://baharestan-mun.ir/?p=6552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.