• امروز : دوشنبه - ۲۸ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Monday - 18 March - 2024
4
استاندار بوشهر:

تا خرداد ۱۴۰۱ روزانه ۱۰ هزار مترمکعب آب از طریق خط لوله به جم منتقل می‌کنیم

  • کد خبر : 2166
  • 25 دی 1400 - 8:02

به گزارش روابط عمومی شهرداری و شورای اسلامی شهر بهارستان ، به گفته محمدی‌زاده، ۵ هزار مترمکعب از آب‌شیرین کن نورویژه (در بوشهر) ماه گذشته وارد مدار شد و الان تمام تلاش ما این است که ۱۲ هزار مترمکعب باقی مانده تا پایان امسال یا اوایل بهار آینده وارد فاز بهره برداری می‌شود.

او در گفتگوی تلویزیونی در سیمای استانی بوشهر گفت: روند اجرای آب‌شیرین‌کن ۳۵هزار مترمکعبی مپنا در محله سرتل بوشهر که از بزرگ‌ترین واحد‌های استان است، با حمایت صورت گرفته و برطرف کردن مسائل جنبی و حاشیه‌ای سرعت گرفته است.

به گفته محمدی زاده، یک واحد آب‌شیرین‌کن هزار مترمکعبی در بوستان لیان بوشهر برای تامین آب مورد نیاز روستا‌های هلیله و بندرگاه پیش بینی شده که به لحاظ ساختمانی پیشرفت داشته و منتظر تجهیزات و فیلتر‌ها هستند که تلاش می‌شود تا سال آینده به بهره برداری برسد.

استاندار بوشهر، به آب‌شیرین‌کن ۵ هزارمترمکعبی وحدتیه شهرستان دشتستان اشاره کرد و گفت: این آب‌شیرین‌کن آب مورد نیاز را از کانال آبی که به نخلستان‌ها می‌رسد دریافت می‌کند و مشکلاتی داشت که برطرف شد و براساس وعده داده شده قرار است تا پایان امسال وارد مدار شود.

محمدی‌زاده گفت: آب‌شیرین‌کن هزار مترمکعبی بخش آبپخش شهرستان دشتستان هم به دلیل برخی از مشکلات مدت‌ها تعطیل بود و پیمانکار آن خلع ید شده بود که با پیگیری انجام شده گروه دیگری انتخاب شده‌اند و در حال تجهیز کارگاه هستند.

نوید استاندار به جمی‌ها درباره تامین آب

استاندار بوشهر در خصوص آب‌شیرین‎کن سیراف – جم که قرار است ۲۸ هزار مترمکعب آب را به شهر جم و شهرک‌های نفت در آن منطقه برساند گفت: این آب‌شیرین کن به لحاظ پیشرفت کار دچار مشکلاتی است که به سرمایه گذار فشار آورده‌ایم که کار را به نتیجه برساند.

محمدی‌زاده گفت: این واحد آب‌‎شیرین‌کن شامل ۲ بخش آب‌شیرین‌کن و خطوط انتقال آب از سیراف به جم و یک شبکه برق است که باید ایجاد شود.

به گفته محمدی زاده در زمان حاضر شهرک‌های نفت در جم مجبور هستند روزانه ۴ هزار مترمکعب آب را با تانکر به عسلویه منتقل کنند و این امر باعث شده افزون بر اینکه آسیب‌هایی به اتوبان ما بین عسلویه به جم وارد شود همیشه این مسیر شلوغ باشد و سالانه ۷۰ میلیارد تومان نفت بابت حمل آب از عسلویه به جم هزینه شود.

او گفت: پیمانکار قول داده که تا چهار ماه آینده حداقل ۱۰هزار مترمکعب از ۲۸ هزار مترمکعب آب را وارد مدار کند و در خط انتقال لوله گذاری انجام شده و ۵ مخزن در مسیر تکمیل شده و پمپ‌های آب نصب شده، اما خط انتقال برق که باید تا انتها برود و این پمپ‌ها از آن استفاده کند باید ایجاد شود که نشده است.

به گفته استاندار بوشهر، این خط انتقال برق ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که این اعتبار در آبفا وجود نداشت و در توافق با نفت قرار شد همین پولی که سالانه نفتی‌ها بابت اجاره تانکر می‌دهند، با استفاده از مصوبه سفر هیات دولت بابت این کار روی هم گذاشته و این اعتبار تامین شود.

محمدی‌زاده گفت: همچنین توافق شده به جای اینکه آب با تانکر به شهرک‌های نفت منتقل شود ۱۰ هزار مترمکعب آب از پالایشگاه‌هایی که الان آب تولید می‌کنند را ازطریق خط لوله محرم به منطقه جم منتقل شود

او به مردم جم و شهرک‌ها نفت نوید داد که تا خرداد ۱۴۰۱ آب به جای تامین روزانه ۴ هزار مترمکعب با تانکر حداقل روزانه ۱۰ هزار مترمکعب از طریق خط لوله منتقل می‌کنیم.

بزرگ‌ترین مصوبه سفر هیات دولت مربوط به سد دالکی است

او با اشاره به سرعت بخشی در اجرای سد دشت پلنگ، گفت: یکی از مهم‌ترین سد‌های استان بوشهر سد مخزنی دالکی است که با ۲۷۰ میلیون مترمکعب ظرفیت مخزن قابل برداشت باید آبیاری نخلستان‌های شهرستان دشتستان را انجام دهد که امروز با ۳۷ درصد پیشرفت در حال اجرا است.

استاندار بوشهر گفت: بزرگ‌ترین مصوبه سفر هیات دولت به استان بوشهر با ۳۶۰ میلیارد تومان اعتبار مربوط به سد دالکی بود که الان بخش‌های اول این مصوبه تخصیص آن صادر شده واعتبار آن در حال تزریق است.

او گفت: ۵۰ میلیارد تومان برای خرید ابزار دقیق می‌خواستند که باید زیر سد به کار می‌گذاشتند که رفتار زیرین سد را کنترل کند که با تخصیص اعتباری که از محل سفر هیات دولت انجام شده حل و با خرید این تجهیزات سال آینده عملیات دیواره اصلی سد سرعت می‌گیرد.

به گفته استاندار بوشهر، برای منابع این سد موضوع تهاتر نفت قطعی شده و بخشی از منابع مورد نیاز سد دالکی نیز از محل تهاتر با نفت انجام و بخش دیگر نیز انجام و سال آینده شتاب بیشتری می‌گیرد.

محمدی‌زاده گفت: فرازبند، کانال‌ها و تونل‌های انتقال آب سد انجام شده، اما دیواره اصلی سد از سال آینده آغاز می‌شود تا پس از اجرای آن، آبگیری امکانپذیر شود.

به گفته محمدی زاده سالانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب روان آب از طریق رودخانه‌های فصلی در این استان وارد دریا می‌شود؛ این امر برای کشوری که دچار بحران اب است و مردم در خیلی از شهرستان‌ها برای آب کشاورزی و حتی آب آشامیدنی تظاهرات می‌کنند امر مهمی است.

لینک کوتاه : http://baharestan-mun.ir/?p=2166
  • نویسنده : رضا رئیسی
  • منبع : شبکه استانی بوشهر - خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.