• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

امام جمعه بوشهر: مدیران از نویسندگان حمایت کنند

  • کد خبر : 6295
  • 30 دی 1402 - 11:14

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری صبح امروز در آیین تجلیل از برگزیدگان سومین جایزه انتخاب کتاب سال استان بوشهر اظهار داشت: کتاب معامله نویسنده با عمر است خوب معامله‌ای است چراکه نویسنده عمر را می‌دهد و کتاب را می‌گیرد، بدیهی است که عمر قهراً از بین می‌رود ولی کتاب ماندگار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: انسان در جغرافیای دنیا، عمر محدودی دارد اما یکی از عواملی که نام او را ماندگار می‌کند، تألیف آثار ارزشمند است، شاید در نگاه اول، تألیف در کسوت یک جلد و چند ورق جلوه کند اما وقتی به عمق آن نظر می‌اندازید، می‌بینید که بخشی از عمر مؤلف با چه رنج و مشقت و بی‌خوابی و تنظیم اندیشه و تبدیل آن به ایده و سپس پدیده به کتاب تبدیل شده است و او تمام اینها را در عرصه قلم به زیباترین شکل به عبارت کشیده و به مخاطب ارائه کرده است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر، جنس پدیده کتاب را با همۀ پدیده‌های عالم وجود متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: از همین روی است که خداوند آخرین معجزه خود را کتاب قرآن قرار داده و طبیعی است کسانی هم که کتاب می‌نویسند، کار خدایی می‌کنند.

وی ادامه داد: نویسندگان برای آفرینش یک کتاب، سال‌ها با عشق و علاقه، رنج و بی‌خوابی می‌کشند، شاید این کتاب برای مخاطب برابر با مقداری ریال باشد اما برای مؤلف آن غیرقابل قیمت‌گذاری است چون عمرش را فشرده کرده و کتاب قرار داده است به همین دلیل او کتاب را چکیده عمر خود می‌داند.

صفایی‌بوشهری که خود از نویسندگان پرکار و مطرح کشور است، افزود: اصحاب کتاب همیشه دارای آرامش خاصی هستند، زیرا آنها در محیطی آرام در اندیشه تألیف کتاب ارزشمندی هستند، بدیهی کتاب شناسنامه داده و داشته نویسنده و در قالب عمر او به قلم درآمده است و به جامعه ارائه می‌شود، ازاین‌رو کتاب ارزشمند و کتابخانه مقدس ولی آفریننده کتاب از هر دو ارزشمندتر و بهتر است.

امام جمعه بوشهر سپس تاریخ تألیف در استان بوشهر را تاریخ کهن و دارای قدمت دانست و بیان کرد: تاریخ کتابت و تألیف در این استان به قرن ۴ و ۵ هجری قمری می‌رسد، در آن عصر، در عرصه تاریخ اسلام، رجال و حدیث و ادبیات آثار ارزشمندی پدید آمده که بسیاری از آن‌ها متأسفانه در گذر زمان از بین رفته‌اند ولی در این زمان ما ابوسعید سیرافی را داریم که کتاب ابن‌سبویه را نگاشته است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: در این روند تاریخی، تألیفات گران سنگی از سوی نویسندگان بوشهر در تمام گونه‌های دانش ارائه شده است در این استان ما نویسنده‌ای داریم که فقط یک عنوان کتاب او ۴۰ جلد است یا علامه بلادی، دیگر مؤلف است که ۸۴ رساله و کتاب از خود بر جای گذاشته است همۀ این‌ها مؤید این هستند که تألیف در استان بوشهر پیشینۀ کهن دارد.

وی با بیان اینکه محتوای تألیفات استان بوشهر، عادی نبوده؛ بلکه دارای رزانت علمی و دانش بوده است تصریح کرد: در این استان دو ادیب از جمله سید علی نقی دشتی و ملاحسن کبگانی وجود دارد که ابن‌مالک اندلسی را که ادبیات عرب را در هزار بیت بیان کرده و گرامر زبان عربی را به شکل خاصی نوشته، پشت سر گذاشته‌اند.

نویسنده کتاب «با کاروان تا ماه من؛ سفرنامه اربعین» یادآور شد: استان بوشهر گنجی غیرمکشوف است که بخشی از این گنج تراز علمی و تألیفی آن است که در رویدادهایی مانند جایزه کتاب سال بخشی از آن ارائه و شناسایی می‌شود؛ به‌ویژه گنج‌های معاصر آن، ما نیازمند چنین برنامه‌ها و محفل‌هایی هستیم تا گذشتۀ خودمان را زنده و با تجلیل از نویسندگان و تبدیل آن به یک فرهنگ، نسل امروز با داشته‌های خود بیش از پیش آشنا و مأنوس کنیم.

صفایی بوشهری با تأکید بر احیا تاریخ کهن استان بوشهر گفت: این استان در حوزه ادبیات شاعر بزرگی همچون فایز دشتی را در خود جای داده که در فصاحت و بلاغت کلام با استادی تمام کلماتی که دارای تقارب مخرج است، کنار هم نشانده و شعر سروده است.

امام جمعه بوشهر با تأکید بر توجه به بهبود وضعیت حوزه تألیف در استان بوشهر، برگزاری کارگاه نویسندگی برای کودکان از دورۀ دبستان را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: افزون بر این میدان مقاله‌نویسی برای کودکان و نوجوانان فراهم و مسابقات فصلی برای نوجوانان در عرصه نویسندگی برگزار و بستر برای ورود خواهران به عرصه نویسندگان ایجاد شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر با تأکید بر حمایت از انتشار و خرید کتاب گفت: کتاب در کتابخانه‌ها و صدا و سیما تبلیغ شود، ضمن اینکه در زمینۀ نمایه و نمایه‌پردازی کار ویژه شود و ویراش و طراحی جلد کتاب حرفه‌ای باشد و ضمناً باید کتاب‌ها با کاغذ باکیفیت منتشر شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: از مسئولان درخواست می‌شود از نویسندگان حمایت کنند تا بارش تألیف در آنها متوقف نشود.

لینک کوتاه : http://baharestan-mun.ir/?p=6295

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.