• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

آمار هشدار آمیز نمرات دانش آموزان بوشهر + عکس

  • کد خبر : 6203
  • 20 دی 1402 - 9:55

خلیج فارس: معدل نمرات امتحان های نهایی دانش آموزان بوشهر زنگ هشدار را به صدا درآورده است؛ اما آیا گوش شنوایی درباره افت کیفیت تحصیل در مدارس وجود دارد؟

به گزارش خلیج فارس؛ میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد امسال در ۱۷ استان از جمله بوشهر ۸ تا ۱۰ ثبت شده که در وضعیت قرمز می باشد.

براساس همین داده ها که توسط وزارت آموزش و پرورش منتشر شده، این نقشه از وضعیت معدل امتحانات نهایی دانش آموزان استان های کشور ترسیم شده است که بوشهر در وضعیت قرمز می باشد.

آمارها از اُفت دو نمره‌ای معدل دانش آموزان در امتحانات نهایی خرداد امسال نسبت به پارسال خبر می‌دهد و نشان می‌دهد که در امتحان نهایی امسال فقط یک دانش‌آموز پسر رشته تجربی در کشور موفق به کسب معدل ۲۰ شده است.

به نظر می‌رسد ضعفی که در سیستم آموزشی کشور وجود دارد موجب این تغییرات فاجعه بار است.

مسئولان آموزش و پرورش اما مدعی هستند که یکی از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان این است که محصلان بیشتر به سمت دروس حفظی تمایل پیدا کرده‌اند.

واکنش ها به نمرات پایین دانش آموزان

انتشار نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان در خرداد ۱۴۰۲ در شبکه های اجتماعی بازتاب داشت و کاربران با اظهار نگرانی در این‌باره، سعی در مطرح کردن دلایل این افت همگانی داشتند.

پژمان موسوی، روزنامه‌نگار در واکنش به نقشه پراکندگی معدل دانش آموزان نوشت: این نقشه یک زنگِ خطر است؛ نه به این دلیل که دانش‌آموزان درس نمی‌خوانند و نمرات‌شان پایین است؛ نه حتی به این دلیل که میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ قابل مقایسه با سال‌های پیش از آن نیست. این نقشه دقیقا به این دلیل یک زنگ خطر است که دانش‌آموزانی که در مناطقِ محروم‌تر درس می‌خوانند و امکاناتِ تحصیلی کم‌تری در اختیار دارند، به دلیلِ محاسبه‌ی معدلِ امتحانات نهایی در آزمون ورودی دانشگاه‌ها، شانسِ ورودشان به دانشگاه هم کاهش یافته و امکانِ تحصیلات عالی را از دست می‌دهند. دقیق‌ترَش این‌که دانش‌آموزانی که هر روز با فقر و فلاکت روبه‌رو هستند، مردمی که مجبورند بچه‌های‌شان را برای یک لقمه نان سَرِ کار بفرستند، حالا به خاطرِ محاسبه‌ی معدل در آزمون ورودی به دانشگاه، حتی شانسِ ورود به دانشگاه را هم ندارند. باور کنید این نقشه یک زنگ خطر است…

طیبه موسوی، دبیر زیست شناسی مدارس در این‌باره نوشته:

*متغیرهای مختلفی در اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان تأثیرگذار هستند از جمله کلاس‌های شلوغ مدارس دولتی عادی، به‌کارگیری معلمان فاقد تخصص و مهارت، محتوای آموزش، روش تدریس معلمان و منابع و تجهیزات در اختیار دانش آموزان و مدارس.

* برخی معلمان به ویژه در مدارس دولتی عادی به جای تدریس کتاب درسی، جزوه‌ای را که خود تهیه کرده‌اند تدریس می‌کنند این در حالی است که سوالات امتحانات نهایی فقط از کتاب درسی طراحی می‌شود و دانش‌آموز برای موفقیت در پاسخگویی باید کتاب درسی را به خوبی مطالعه کرده و مفاهیم را فهمیده باشند.

* (با اشاره به اُفت بیشتر نمرات دانش‌آموزان رشته علوم انسانی): در گفت‌وگویی که با این دانش‌آموزان داشتم، اغلب آن ها علاقه‌ای به رشته انسانی نداشتند و از سر اجبار به این رشته آمدند چون می‌خواستند به هنرستان بروند، اما به دلیل نبود ظرفیت امکان ثبت‌نام نداشتند.

* هم اکنون تعداد هنرستان‌ها در مقایسه با دبیرستان‌ها به شدت کم است چون به تجهیزات نیاز دارد و تجهیزات لازم هم بسیار گران است. بی انگیزگی دانش‌آموزان نسبت به آینده و درگیری آن ها با فضای مجازی را از سایر عوامل موثر در افت نمرات است.

توئیت مرتضی از معلمان کشورمان پایان بخش این مطلب است که با گلایه گفت: من معلمم بالای ۲۵سال سابقه دارم با اکثر پایه ها آشنایی دارم آنچه در مدارس می‌گذرد فاجعه است انگار اکثر معلمان فقط برای امتحان و کنکور درس می‌دهند و همان را هم دانش آموزان یاد نمی‌گیرند چون هیچ کدام از انگیزه‌های۳۰سال پیش برای دانش آموزان کارایی ندارد و هیچ کدام از تنبیهات ۳۰سال پیش!

لینک کوتاه : http://baharestan-mun.ir/?p=6203

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.